Celiakia je trvalá neznášanlivosť imunitného systému voči bielkovine glutén (lepok), ktorý sa nachádza v obilninách ako je pšenica (teda aj špalda, kamut a triticale), raž, jačmeň, ovos.

U detí a dospelých s genetickou dispozíciou vedie príjem potravín obsahujúcich glutén k imunitnej reakcii v čreve. Dochádza k chronickému zápalu tenkého čreva. Celiatici majú poškodenú sliznicu tenkého čreva, ktorá zabezpečuje vstrebávanie živín. V dôsledku toho organizmus vstrebáva menej živín, ako sú bielkoviny, tuky, sacharidy, vitamíny a minerálne látky. Následkom toho je podvýživa a prejavy nedostatku určitých látok. Dlhodobým dôsledkom nezistenej celiakie sú pretrvávajúca anémia, osteoporóza, rôzne zažívacie problémy až po rakovinu žalúdka.

Typická celiakia sa vyvíja veľmi skoro, obyčajne niekoľko mesiacov po ukončení dojčenia a prejavuje sa pre celiakiu typickými symptómami nedostatočného príjmu živín: chronická hnačka, poruchy rastu, nechutenstvo, nevoľnosť a nafúknuté brucho. Atypická celiakia sa prejavuje v neskoršom veku a to symptómami mimo črevnej oblasti, ako napr. chudokrvosť z nedostatku železa, neznášanlivosť laktózy, poruchy rastu v školskom veku, opakujúce sa bolesti brucha, defekty zubnej skloviny, poruchy plodnosti. Na celiakiu môže poukazovať aj prítomnosť diabetes 1. typu, ochorenia štítnej žľazy alebo aj neurologické ochorenia.

Celiakia sa nedá vyliečiť, ale dodržiavaním prísnej bezlepkovej diéty sa dráždenie čreva lepkom eliminuje. Črevo sa po pár mesiacoch zregeneruje a človek vedie plnohodnotný život bez nutnosti užívať lieky. Celiatici preto celoživotne nesmú jesť žiadne výrobky obsahujúce obilniny s lepkom, ani v malých množstvách.

Vznik celiakie je dedične podmienený, presné príčiny ešte nie sú známe.

Viac info: www.celiakia.sk

 

BEZLEPKOVÉ OBILNINY

resp. pseudoobilniny (botanicky to nie sú obilniny, len svojím využitím)

 

POHÁNKA

pohanka

Táto prastará pseudoobilnina pochádza z južnej Ázie, u nás sa pestovala už v 12. storočí. Je významná predovšetkým pre svoj obsah vitamínu P, teda rutínu, ktorý zvyšuje pružnosť ciev a utesňuje ich. Konzumáciou tejto obilniny však prispejeme aj ku zlepšeniu nášho imunitného systému, účinná je aj pri hemoroidoch, keďže reguluje zrážanlivosť krvi. Pomáha pri oparoch, krčových žilách, ale aj pri ovplyvňovaní hladiny cholesterolu v krvi. Obsahuje vápnik, fosfor, horčík a železo. Pohánka je zásadotvorná a prirodzene bezlepková.

Pohánka má špecifickú chuť, trochu si na ňu treba zvyknúť. Pohánka sa dá využiť na sladko, aj na slano. Zeleninovým jedlám prepožičia náznak mäsitosti.

Bežne sa dá kúpiť lúpané zrno, krúpy, krupica, múka, vločky alebo ako pohánkové pukance, či instantná kaša.

Pohánku varíme podobne ako ryžu. Prepláchneme vodou a potom dáme variť do studenej vody v pomere 1 diel pohánky a 2 diely vody. Po zovretí necháme 20 minút variť. Alebo stačí variť aj 5 minút a potom odstavíme a pod pokrývkou necháme dôjsť 15 minút –šetrnejšie k cenným látkam. Takto je vhodná ako príloha k mäsu, alebo namiesto ryže do rizota.

Pohánková múka sa vyznačuje veľkou lepkavosťou, takže je ideálna do koláčov, chleba, ale môže sa z nej pripraviť aj puding.

Vločky sú tvrdšie aj jemnejšie, závisí od výrobcu. Tvrdšie treba zaliať teplou vodou, nechať asi 5 minúť nabobtnať a prípadný zvyšok vody vyliať. Jemnejšie sa dajú použiť aj instantne do jogurtu, mlieka a pod.

 

PŠENO

pseno

Pšeno je názov pre lúpané proso. Proso je obilnina pochádzajúca z Číny. Pšeno sú krásne žlté guličky, sú ľahko stráviteľné, preto sú vhodné pre deti už od 4. mesiaca, pri  anémii, pre športovcov, vegetariánov a rekonvalescentov. Pšeno je významným zdrojom vitamínov B1 a B2, ale aj železa. Je Pšeno je zásadotvorné a prirodzene bezlepkové.

Má príjemnú mierne sladkastú chuť, takže ho netreba ani dosládzať. Uvarené sa hodí do koláčov, namiesto zemiakov do šúľancového cesta, ale aj ako závarka do polievok.

Bežne sa dá kúpiť lúpané zrno, múka, pšenové pukance alebo ako instantná kaša.

Pri príprave pšena je dôležité ho aspoň raz spariť horúcou vodou, čím ho zbavíme prípadnej horkosti. Niekto odporúča opakovať 3x, no po trojnásobnom sparení sa mi proso vždy rozvarilo skoro na kašu. Horké sú šupy, preto prípadné nevylúpané zrnká treba radšej prebrať.  Následne sa zaleje vodou v pomere 1 diel pšena a 1,5 diela vody a varí sa cca 15 minút. Takto sa môže využiť namiesto ryže na prípravu rizota, nákypov alebo ako príloha k mäsu.

Po uvarení sa môže rozmixovať s ovocím alebo zeleninou- takýto pokrm je ideálny pre malé detičky pri zavádzaní tuhej stravy. Výborné je aj uvarené v mlieku alebo ovocnej šťave a podávané na spôsob mliečnej ryže alebo  ako makové rezance.

 

AMARANT  (po slovensky láskavec)

amaranth

Amarant je juhoamerická rastlina, plná cenných bielkovín, draslíka, horčíka, vápnika, selénu a zinku. Obsahom vlákniny prevýši ostatné obilniny niekoľkonásobne.

Predáva sa buď vo forme múky, perličiek alebo pufovaných zŕn.

Amarantová múka je veľmi jemná a má orieškovú chuť. Môže nahradiť 15 percent bielej múky v recepte pri pečení. Amarantové perličky sa dajú použiť pri príprave polievok – na zahustenie, môžu sa pridať aj do rizota, placiek, nátierok a iných jedál – sú také malinké, že sa tam stratia.  Pufované zrná sa najčastejšie používajú k obohateniu jogurtov alebo do ovsených vločiek na raňajky.

 

Medzi bezlepkové obilniny patrí aj ryža a kukurica. Ryža sa dosť často nájde na našich stoloch, avšak väčšinou v nesprávnej forme- v podobe bielej ryže. Zrná tejto ryže sú totiž zbavené povrchových vrstiev a tým aj cenných minerálov a vitamínov. Naturálna (hnedá) ryža je ľahko stráviteľná a obsahuje nerozpustnú vlákninu, ktorá funguje ako špongia- naviaže na seba vodu, podporuje črevnú peristaltiku a prečistí zažívací trakt. Pri jej konzumácii treba dbať na dostatočný pitný režim, v opačnom prípade môže spôsobiť zápchu. Chuť naturálky sa výrazne líši od bielej ryže, jednoznačne si na ňu treba zvyknúť, ale myslím si, že sa oplatí. Mne táto ryža vyslovene chutí a skôr tá biela mi pripadá ako bez chuti.

 

Quinoa

quiona

Pochádza z južnej Ameriky, má vysoký obsah bielkovín, beta-karoténu, kyseliny listovej, vitamínu C, vápniku, železa, horčíku a draslíka.

Quinoa je nenáročná na prípravu, varí sa v pomere 1 diel quinoy na 2 diely vody cca  15 minút. Uvarená má nadýchanú, sypkú štruktúru a jemnú orieškovú chuť. Môže sa pripraviť naslano- ako rizoto, alebo ako príloha, aj nasladko- do nákypov a koláčov.

 

Ryža

riza

Ryža je bežne na našich stoloch, avšak väčšinou v nesprávnej forme- v podobe bielej ryže. Zrná tejto ryže sú totiž zbavené povrchových vrstiev a tým aj cenných minerálov a vitamínov. Naturálna (hnedá) ryža je ľahko stráviteľná a obsahuje nerozpustnú vlákninu, ktorá funguje ako špongia- naviaže na seba vodu, podporuje črevnú peristaltiku a prečistí zažívací trakt.

 

Kukurica

kukurica

Kukurica je bežná potravina. Zvyčajne sa používa v podobe zŕn, čiuž zamrazená alebo konzervovaná. Menej bežne sa používa ako kukuričná múka, krupica alebo kaša.

Kalendár akcií
<< apríl 2018 >>
PoUtStŠtPiSoNe
26 27 28 29 30 31 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 1 2 3 4 5 6
Nasledujúce akcie
MC Mamina sa podieľa na tvorbe PHSR
Anketa

Mali by ste záujem zúčastniť sa kurzu Symptotermálnej metódy (www.lpp.sk) v MC Mamina?

Copyright © 2010-2018 Materské centrum MAMINA. Všetky práva vyhradené.